13 september, 2023

Autostore-utmanarna fortsätter växa fram – håller någon måttet ännu?

Drygt 10 år har gått sedan Autostore på riktigt började få fart på försäljningen, enligt deras prospekt inför börsintroduktionen 2021 gick man från 12 till 512 kunder mellan 2011 och 2021, idag är siffran uppe i över 900! Med en sådan tillväxt är det såklart ingen överraskning att konkurrerande och snarlika lösningar skulle flockas till marknaden – det har dock tagit sin tid för både etablerade automationstillverkare och startups att få fram utmanare värda namnet.

Alternativen och utmanarna på marknaden

Autostore som automationslösning skapade i grund och botten genom sin innovativa teknik den kategori som vi idag kallar för “Kublösningar” eller “Cubic storage”. Med det i åtanke och om man bortser man från tidigare etablerade alternativ så som shuttle-lager, kranlager och lagerautomater – vilka är då de alternativa kublösningar som kommit in på marknaden för att börja utmana?

 

Vid börsintroduktionen 2021 var Autostore tydliga med vilka konkurrenter de såg på marknaden – brittiska Ocado och kanadensiska Attabotics. Av dessa fanns det vid tillfället också en patentstrid mellan Ocado och Autostore, en tvist där man under sommaren 2023 nådde en överenskommelse kring patenten och Autostore fick betala ca 2,75 miljarder SEK för framtida korslicensiering.

 

Men 2 konkurrerande alternativ kan väl inte vara allt? Bara senaste 2 åren har det dykt upp flertalet konkurrerande lösningar, och inte minst har den tyska automationsgiganten Jungeheinrich lanserat sin Jungheinrich Powercube. Väldigt förenklat är Powercube en Autostore fast upp och ned – robotarna går i golvnivå med backarna staplade i ett rutnät ovanför.

 

Ett annat spännande alternativ är holländska Intellistore, lanserat 2022 och en del av den nederländska automationskoncernen OBS Group.

Tekniska skillnader och prestanda

Man kan fråga sig vilka unika funktioner respektive lösning erbjuder, och självklart finns det variationer. De tydliga kundvärdena alla kublösningar erbjuder och kommunicerar kan dock sammafattas med:

  • Ca 4x högre lagringskapacitet per m2 jämfört med traditionellt lager
  • En väsentligt ökad plockhastighet (5x-10x) jämfört med manuellt lager
  • Anläggningarna kan jobba 24/7

Med ovan som grunderbjudande lyfter sedan respektive automationsleverantör fram sina egna innovationer och funktioner för att sticka ut. Många argument är så enkla som att en anläggning går att bygga högre, har högre lastkapacitet per back eller inte ställer lika höga krav på fastigheten som automationen byggs i. Söker ni en mer detaljerade genomgång av kublösningarna kan ni hitta det här.

Kostnaden fäller avgörandet

Det är i alla fall vad vi tror – om någon av utmanarna på riktigt ska kunna ge Autostore en match så blir priset på lösningen avgörande.

 

“Good enough”

Etablerade automationsleverantörer kommer från en verklighet där stora kunder utan att blinka (nåja) kunde spendera hundratals miljoner på en installation, och visst, det blev/blir otroligt effektiva och kompletta anläggningar. Många kunder kräver dock bara “good enough”, i alla fall inledningsvis, i denna marknad har Autostore hittat rätt och dominerat fullständigt hos kunderna med budgetar från 20 – 50 miljoner. Med en fot inne expanderar sedan kunderna sina anläggningar och Autostore får inte bara enkel merförsäljning, utan man har också motat konkurrerande automationsgiganter i grinden innan deras produkter ens var påtänkta hos kunderna.

“Good enough” känns inte som den devis som autmationsgiganterna är vana vid att jobba med, men för att kunna utmana på riktigt (läs, erbjuda konkurrenskraftiga priser) är det nog vad som krävs. Självklart finns den här insikten i dessa organisationer, men finns kraften att omsätta det i verkligheten?

 

Implementationsvana

Bland övriga alternativ har vi startups eller uppstickare som t.ex. Ocado, Attarobotics och Intellistore. Utan stora organisationer och trögrörliga projektgrupper bör väl förutsättningarna för att konkurrera prismässigt finnas hos dem? Säkert ja, och säkert nej. Här ligger nog den stora utmaningen i att Autostore nu är uppe i över 1000 installationer – det är ett väloljat maskineri. Efter den mängden projekt vet man fallgroparna, vad som kan levereras under budget, och över budget. Offerterna blir precisa och med låg felmarginal.

 

Som startup eller med en nylanserad lösning ser förutsättningarna annorlunda ut, och säkert behöver man lite luft i kalkylerna för att inte räkna bort sig – den skillnaden kan avgöra en affär.

Konkurrensen hårdnar

Utmanarna må vara där när det kommer till teknik och prestanda, men det låga antalet installationer hos utmanarna lämnar fortfarande en del att önska. Ingen av utmanarna tycks ha tagit sig över gränsen 20+ installationer ännu.

 

Konkurrensen hårdnar dock och skaparandan hos startups kombinerat med automationsgiganternas stora försäljnings- och distributionsorganisationer kommer såklart ge effekt. Vi kommer se fler typer av kublösningar ute i verkligheten de närmaste 2-3 åren och sannolikt kommer utmarnarna ta mark genom att erbjuda nischade alternativ, t.ex. för utvalda branscher eller typer av gods.

Begagnade Autostore och lagerautomation

Kublösningarna är än så länge så pass nya på marknaden att det inte finns någon etablerad andrahandsmarknad – men var så säkra på att Relevator kommer vara främst i ledet när det börjar bli aktuellt.

 

Tills dess erbjuder vi ett stort utbud av bla. begagnade lagerautomater och transportbanor, med fler typer av automationslösningar som kommer lanseras löpande kommande åren.

 
Skribent: Niklas Nygren